Чим схожі між собою Марко Вовчок та Жорж Санд?

Тривалий час наш світ жив за чоловічими правилами, його творили і в ньому творили в переважній більшості чоловіки. І це зовсім не тому, що жінки були не здатними до цього їм просто не давали право голосу,а якщо їхній голос лунав їх навмисно не чули. Проте представниці прекрасної статі все ж таки знаходили вихід з цієї ситуації. Сьогодні складно повірити в те, що ще нещодавно жінкам-письменницям часто доводилося ховатися за чоловічими псевдонімами. Історія знає не мало таких випадків. Серед них і українська письменниця Марія Вілінська відома як Марко Вовчок. У отому ж таки ХІХ столітті за сотні кілометрів від Марії, під чоловічим псевдонімом Жорж Санд, видавала свої твори француженка Аврора Дюпен. Цих двох жінок, що змусили в такий хитрий спосіб звернути на себе увагу тогочасне патріархальне суспільство, часто порівнювали між собою. Про Марію Вілінську писали, що вона українська Жорж Санд. Та чи є щось спільне між цими жінками, окрім творчої маски чоловіка?

find a waynot an excuse (23).jpg

Гіркі спогади з дитинства

Народилися письменниці у зовсім різних культурних середовищах. Аврора Дюпен у аристократичному Парижі. Марія Вілінська у невеликому російському місті Нальчику. Родичі Жорж Санд мали аристократичне походження, її батько Моріс Дюпен належав до знатного роду, який вів родовід від герцога Моріца Саксонського. А батьки Марка Вовчка збіднілі дворяни.

Обидві письменниці в дитинстві були позбавленні сімейного затишку, адже рано втратили батька. Через це дівчата були змушені проживати у родичів. Аврора деякий час жила у маєтку своєї бабусі. Проте, інші родичі письменниці недолюблювали її, причиною цього було селянське походження її матері. Мати Марії Вілінською після розлучення з своїм другим чоловіком, довелося віддати Марію з братом на виховання родичам, де в кутку кімнати брат з сестрою жили за перегородкою.

Освіту майбутні письменниці отримали типову для європейських та імперських дівчат того часу. Аврора навчалася у Августинському жіночому монастир, а Марія у Харківському приватному пенсіоні для дівчаток.

3
Харківський приватний пансіон для дівчаток

Спроби кохання

І Марко Вовчок і Жорж Санд рано вийшли заміж. Марія пішла під вінець у 17 років за старшого від себе на 11 років Опанаса Марковича. Пізніше письменниця зізнавалася, що вийшла заміж «не кохаючи, а лише прагнучи незалежності».

Бабуся Аврори віддала свою внучку заміж за барона Дюдевана, коли дівчині виповнилося 18.

Ранні шлюби письменниць були невдалими. Можливо, саме через відсутність кохання, а може й через те, що у дитинстві ці жінки були позбавлені можливості бачити модель подружніх стосунків між своїми батьками, їхні відносини з своїми чоловіками не складалися належним чином. Марія Вілінська занурилася у роман з Пантелеймоном Кулішем, а Аврора Дюпан через розбіжності в характерах та різні погляди на життя залишила свого чоловіка. Така поведінка жінок, типова для сучасності, проте у ХІХ століття такі ситуації були радше винятком. Обидві жінки відчували в собі мужність витерпіти осуд оточуючих та забезпечити собі гідне життя самотужки.

новый коллаж
Пантелеймон Куліш і Казимир Дюдеван

Після першої невдалої спроби заміжжя Марія Вілінська не покладала надії знайти сімейне щастя, вона ще не раз закохувалася та пробувала будувати серйозні стосунки. У справах амурних обидві письменниці були дуже схожими.  Численні захоплення Аврори Дюпан були на устах у всієї Франції. У любовних історіях Аврори фігурували  Альфред де Мюссе і навіть Фредерік Шопен.

Роль чоловіків у становленні поетес

На літературній канві обидві письменниці з’явилися за сприяння чоловіків. «Народні оповідання» Марка Вовчка видає П.Куліш, він придумує псевдонім письменниці. А Жорж Санд приходить в літературу завдяки зустрічам з журналістом Жулем Сандо. Спершу коханці писали разом, проте згодом більш талановита Аврора витіснила з своєї творчої діяльності Жоржа і писала сама, залишивши як псевдонім прізвище чоловіка.

Зовнішня несхожість

Жіночна та стримана у виборі вбрання Марія Вілінська у цьому плані мало вирізнялася від інших жінок у своєму оточені. Марія не відчувала потреби підкреслювати свою емансипованість одягом, притримуючись класичного зовнішнього вигляду жінки свого століття. Натомість, Жорж Санд дозволяла собі відійти від жіночих фасонів, надаючи перевагу чоловічим кроям одягу. Француженка полюбляла носити капелюхи та смокінги. Цим вона кидала виклик суспільству та підкреслювала свою незалежність.

find a waynot an excuse (22)
Марко Вовчок і Жорж Санд

Отже, долі Марка Вовчка та Жорж Санд, письменниць, що несподівано з’явилися в тодішній «чоловічій» літературі, подекуди дивують своєю схожістю: нелегке дитинство, численні романи, суспільний осуд особистості і водночас визнання творчості – це те, що об’єднює цих нетипових для свого часу жінок.

Автор: Христина Коваль,
Фото: Галина Кучманич.

Advertisements

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s